Jak zarządzać zespołem by osiągać lepsze wyniki

Sztuka zarządzania ludźmi nie opiera się tylko na wykonywaniu poleceń i oczekiwaniu na ich wykonanie, ale przede wszystkim na efektywnej współpracy i przywództwie, które będzie motywowało pracowników do większych wysiłków, a to na pewno przełoży się na efekty. Jakie techniki zarządzania swoim zespołem są najlepsze, by współpraca była owocna, a pracownicy efektywni?

Zacznij od podstaw!

Ciężko jest koordynować pracę zespołu ludzi, którzy nie dogadują się ze sobą, a ich osobowości i zdania na różne tematy zupełnie odmienne. Dlatego w efektywnym zarządzaniu ludźmi podstawowe znaczenie ma nie tylko wydawanie poleceń, ale przede wszystkim odpowiedni dobór ludzi do zespołu. Już na etapie rekrutacji warto zwrócić uwagę na indywidualne cechy ludzi, którzy zamierzają z nami współpracować. Trzeba dogłębnie zastanowić się nad tym, jakich ludzi cenimy i poszukujemy do swojego zespołu, a dopiero wtedy możemy liczyć na efektywną rekrutację. Kiedy ten etap mamy już za sobą, niezmiernie ważne jest stworzenie atmosfery wzajemnego zaufania i szczerości. Co oznacza to w praktyce? Polecenia przekazywane współpracownikom w grupie powinny być przemyślane, a komunikat jasny i klarowny. Niedopuszczalne jest pozostawianie pracowników na własną rękę, którzy nie są zbyt pewni co do powierzonych im zadań. Atmosfera zaufania pozwala pracownikom poczuć się pewnie, że w razie wątpliwości zawsze mogą dopytać przełożonego o zadania jakie mają do wykonania. Jako lider zespołu pracowników warto zadbać o to, by każda prośba o wsparcie czy pomoc nie pozostawała bez odzewu – dzięki temu zespół będzie pewnie wykonywał swoje obowiązki, a efekty ich pracy szybko staną się widoczne.

Doceniaj starania!

Pochwała to przyjemne uczucie, szczególnie jeżeli doceniane są starania i wysiłki. W efektywnym zarządzaniu zespołem niezmiernie ważne jest docenianie swoich pracowników i nagradzanie ich starań, szczególnie jeżeli wykonują swoje obowiązki rzetelnie, a wyniki są zadowalające. Na miarę możliwości warto wprowadzić system premiowania, który doskonale motywuje pracowników i sprawia, że czują się oni docenieni i zachęceni do dalszych działań. Warto również zwracać uwagę na ciekawe pomysły i kreatywność, które mogą przynosić dużo korzyści całej firmie. Nic tak nie zachęca do pracy jak zadowolenie przełożonego, dlatego jeżeli tylko pojawią się podstawy do pochwał, warto je głośno mówić i dziękować za owocną współpracę.

Konstruktywna krytyka również jest potrzebna

Może zdarzyć się, że mimo starań pracownicy nie są tak efektywni w wyznaczonych zadaniach jak powinni. Wynika to często z braku koncentracji, nieodpowiedniego przygotowania do wykonywania zadań, ale również braku wiedzy czy doświadczenia. Konstruktywna krytyka to coś, co warto stosować w przypadkach kiedy pracownik widocznie nie radzi sobie z powierzonym zadaniem – pokazuje to nie tylko troskę o jego pracę, ale również pozwala zauważyć niedociągnięcia, które często może łatwo poprawić. Nie wolno bać się mówić podwładnym o tym, co nam się nie podoba w ich pracy, pobłażliwy ton również nie jest wskazany. Jawienie się jako przywódca i lider który zawsze w sposób uzasadniony chwali lub krytykuje będzie wzbudzał większy szacunek niż osoba, która stara się swoimi słowami nie urazić innych.

Więcej informacji znajdziesz na: https://leadership-center.pl/szkolenia-managerskie/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here