Archiwum dla W szkole

Inspiracji i ciekawych narzędzi do pracy w szkole nigdy nie za mało. Do powiększającego się zbioru zasobów dla nauczycieli dołącza Baza Dobrych Praktyk wraz z towarzyszącą jej akcją Narzędzia w Działaniu. To nowe propozycje Instytutu Badań Edukacyjnych (IBE). Baza ma charakter otwarty. Materiały można swobodnie wykorzystywać, w tym również remiksować – dzięki zastosowaniu przez serwis licencji CC BY NC SA. Szkoły (gimnazja) zainteresowane udziałem w akcji „Narzędzia w działaniu” mogą zgłosić swój udział na stronie projektu (do 26 września 2014 r.).

Czytaj dalej…

Dzieci Sieci 2.0

18 grudnia 2013 — 1 komentarz

Gimnazjaliści w sieci – raport „Dzieci Sieci 2.0. Kompetencje komunikacyjne młodychjest już dostępny.

Czy gimnazjaliści to „cyfrowi tubylcy”? W jaki sposób szukają informacji w sieci? Z jakich serwisów korzystają najczęściej? Na te i inne pytania dotyczące kompetencji komunikacyjnych nastolatków w wieku 13–16 lat, odpowiada współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego raport z badań realizowanych przez Ośrodek Badań i Analiz Społecznych we współpracy z Instytutem Kultury Miejskiej w Gdańsku. Publikację można przeczytać (i pobrać) na stronie www.dzieci-sieci.pl.

Czytaj dalej…

W połowie grudnia ukazał się raport z badań nad kompetencjami medialnymi i informacyjnymi „Dzieci sieci” (pobierz). Dziś kolejna premiera! Najważniejsze wnioski z raportu przedstawiono w formie mashupu (autor: Michał Szota).
Czytaj dalej…

Dzieci sieci

11 grudnia 2012 — Napisz komentarz
Jak korzystają z sieci dzieci? Są w niej zanurzone niemal od pierwszych dni, może więc dlatego tą integrację (dziecko-sieć) łączymy automatycznie z kompetencjami. Dzieci szybko wyszukują informację w internecie, znają kulturę sieciową i związaną z nią netykietę, wiedzą jak korzystać z jej zasobów i jak reagować w określonych sytuacjach – te hasła często towarzyszą opisowi „cyfrowych tubylców”.
Jeśli interesujecie się edukacją medialną z pewnością znacie już raport Cyfrowa Przyszłość. Edukacja medialna i informacyjna w Polsce – raport otwarcia. Powstał on w ramach projektu realizowanego przez Fundację Nowoczesna Polska (dzięki wsparciu finansowemu Narodowego Instytutu Audiowizualnego).

Od opublikowania raportu minęło już niemal pół roku. Cierpliwość osób oczekujących na „produkty”  kolejnych etapów projektu już wkrótce zostanie wynagrodzona. 29 maja 2012 (godz. 18:00) odbędzie się Konferencja Cyfrowa Przyszłość, podczas której zaprezentowany zostanie katalog kompetencji informacyjnych i medialnych. Więcej informacji o tym wydarzeniu na stronie organizatora.

Co dalej? Wg planu rozwoju projektu, kolejne etapy obejmować będą:

  • przygotowanie zestawu podstawowych materiałów dydaktycznych obejmujących całość zagadnień zdefiniowanych w katalogu,
  • stworzenie portalu edukacji medialnej i informacyjnej umożliwiającego instytucjom kultury swobodne i intuicyjne komponowanie projektów edukacyjnych w oparciu o stworzone zasoby dydaktyczne,
  • przygotowanie programu szkoleń dla liderów instytucji kultury planujących wdrażanie programów edukacji medialnej i informacyjnej.

Warto więc śledzić poczynania Fundacji Nowoczesna Polska, która powoli staje się liderem na polskiej scenie edukacji medialnej.

Grafika – Logo Projektu Cyfrowa Przyszłość.